С наближаването на крайният срок за подмяна на фискалните устройства и търговкият софтуер, въпросите все повече се увеличават, а отговори почти няма, Ние от Стеди Сервиз ЕООД ще се опитаме да обобщим тази информацията в следващите няколко реда.
Срокове, обявени от НАП
I. Срокове за подмяна или доработка на Фискални устройства (Касови апарати и Фискални принтери).
- Регистрираните по ЗДДС лица трябва да сменят или доработят Фискалните устройства в срок до 31 Март 2019 г. (с изключение на лицата, ползващи ЕСФП и ИАСУТД).
- Нерегистрираните по ЗДДС лица трябва да сменят или доработят Фискалните устройства в срок до 31 Юни 2019 г., включитолно и лицата ползващи ЕСФП.
II. Срокове за подаване на информация в НАП от лицата, които използват търговски софтуер.
- Регистрираните по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на гл. 7 „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект). Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях в обекта софтуер в срок до 31 Май 2019 г.
- Нерегистрираните по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на гл. 7 „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект) в срок до 30 юни 2019 г. Тези лица, трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях в обекта софтуер в срок до 31 Август 2019 г.
ВЪПРОСИ и ОТГОВОРИ
Защо трябва да си сменям касовият апарат?
„Въведените през месец септември на 2017 г. и през 2018 г. изменения и допълнения на наредбата регламентираха изисквания за нови функционални възможности на фискалните устройства. Целта на тези промени е да се елиминират възможностите за манипулиране на устройствата при използването им, като очакванията са да се препятства неотчитането на извършваните продажби на стоки или услуги.“ (Цитат от сайта на НАП)
Какво трабва да направя?
„Първото нещо, което трябва да се направи, е да се информирате за това дали с използваното от Вас фискално устройство може да бъде доработено или ще се наложи неговата замяна. Това може да стане от три източника:
I. Сервизната организация, с която имате сключен договор за техническо обслужване и ремонт;
II. Производителя или вносителя на съответния модел фискално устройство;
III. От сайта на НАП.
На второ място, трябва да проверите в какви срокове сервизната организация или производителят/вносителят може да достави или преработи софтуера на фискалното Ви устройство.“ (Цитат от сайта на НАП)
Защо да бързам, срокът ми изтича след месеци?
„Наблюденията на органите по приходите показват, че задължените лица обикновено предприемат действия за привеждане на дейността си в съответствие с нормативните изисквания непосредствено преди изтичане на относимия за тях срок. Изчакването на последния момент създава затруднения както за самите лица, така и за другите участници, ангажирани със съответния процес по изпълнение изискванията на наредбата, напр. сервизните организации, производители/вносители на фискални устройства,. Предвид очаквания значителен брой фискални устройства, които трябва да бъдат сменени или модифицирани, е препоръчително да не се изчакват крайните срокове.“ (Цитат от сайта на НАП)
Какво ще стане, ако работя с фискално устройство, което не отговаря на новите изисквания?
„Неспазването на заложените в Наредба Н-18/2006 г. срокове неминуемо ще доведе до запечатване на търговски обекти и налагане на глоби и/или имуществени санкции, което никога не е било цел на Национална агенция за приходите. В тази връзка НАП създава необходимата организация за безпроблемното и своевременно реализиране на промяната.“ (Цитат от сайта на НАП)
Използва се софтуер, който дигитализира някои от следните фирмени операции като доставка, продажба, връщане, изплащане и прехвърляне на стока от един склад в друг склад. Целта му е впоследствие да се генерират различни необходими документи към тях, като например стокова разписка, приемо-предавателен протокол, фактура за продажба. Такъв тип софтуер задължително ли трябва да е свързан с касов апарат, при условие че няма такава разработена функционалност към него?
„Описаната от Вас функционалност на софтуера попада в обхвата на определенията за „софтуер за управление на продажбите“ съгласно §1, т. 84 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) и „управление на продажбите“ съгласно §1, т. 19 от ДР на Наредба Н-18/2006 г. В случай, че този софтуер се използва в търговски обекти, в които съгласно чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18/2006 г. е налице задължение за издаване на фискален бон, т.е. извършват се например плащания в брой, с дебитна или кредитна карта и др., то той трябва да бъде свързан с фискално/и устройство/а (ФУ). Фактът, че към момента няма разработена функционалност за връзка към ФУ, не може да бъде причина за изключване на софтуера от изискванията на Наредба Н-18/2006 г. и такава функционалност трябва да бъде разработена.“ (Цитат от сайта на НАП)
Ако не е задължително свързването му, изискванията от приетата наредба важат ли за него?
„Изискванията, посочени в Приложение №29 от Наредба Н-18/2006 г., важат за софтуера при условията, посочени в отговора на Въпрос №1.“ (Цитат от сайта на НАП)
Възможно ли е да се използва до етап генериране и разпечатване на фактура, от касовия апарат се разпечатва касов бон и се прикрепя към генерираната фактура?
„Доколкото Вашият софтуер отговаря на определението за софтуер за управление на продажбите, той следва задължително да бъде свързан и да управлява въведените в експлоатация ФУ в обекта. Не се допуска продажбите да се отразяват в софтуер за управление на продажби, вкл. да се издават фактури, а издаването на ФБ да бъде отделено.“ (Цитат от сайта на НАП)